Κάθε προϊόν βάσει νομοθεσίας
υποχρεούται να αναγράφει πάνω του συγκεκριμένες πληροφορίες.
Πιο συγκεκριμένα:
  • την ονομασία του,
  • τα συστατικά,
  • την καθαρή ποσότητα προϊόντος,
  • την ημερομηνία ελάχιστης διατηρησιμότητας και
  • την τελική ημερομηνία ανάλωσης <<ανάλωση έως>> ,
  • το ποσοστό της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης (%ΣΗΠ),
  • τα αλλεργιογόνα συστατικά ή συστατικά που σχετίζονται με δυσανεξία,
  • τις συνθήκες αποθήκευσης ή οδηγίες χρήσης,
  • το όνομα και τη διεύθυνση επιχείρησης,
  • τη χώρα προέλευσης καθώς και
  • τη διατροφική ετικέτα.

 

Τόσο η διατροφική ετικέτα του προϊόντος όσο και τα συστατικά του είναι πληροφορίες
που μπορούν να αξιολογηθούν από έναν ενημερωμένο καταναλωτή.


Πού χρειάζεται να δίνουμε έμφαση όταν αγοράζουμε ένα προϊόν σήμερα;

Διατροφική Ετικέτα

Πρώτα από όλα στην διατροφική ετικέτα.

Σ ’αυτήν αναγράφονται

  • το ενεργειακόπεριεχόμενο,
  • τα μακροθρεπτικά συστατικά (υδατάνθρακες, πρωτεΐνη , λίπος, φυτικές
    ίνες) και

κάποια μικροθρεπτικά συστατικά όπως ασβέστιο, βιταμίνη Β12, αλάτι,
φώσφορος κτλ. ανά 100 γρ. προϊόντος και ανά μερίδα προϊόντος.                                                   

Όσον αφορά τους υδατάνθρακες αναγράφεται και η περιεκτικότητα σε σάκχαρα,

ενώ για το λίπος η περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά.

 

Ειδικότερα:

  • Yψηλό σε σάκχαρα ≥ 15 g/100g προϊόντος και χαμηλό σε σάκχαρα ≤ 5g/100g
    προϊόντος.
  • Υψηλό σε λίπος ≥ 20 g/100g προϊόντος και χαμηλό σε λίπος ≤ 3g/100g
    προϊόντος.
  • Υψηλό σε κορεσμένο λίπος ≥ 5 g/100g προϊόντος και χαμηλό σε κορεσμένο
    λίπος ≤ 1,5 g/100g προϊόντος.
  • Υψηλό σε αλάτι ≥ 1,5 g/100g προϊόντος και χαμηλό σε αλάτι ≤ 0,3 g/100g
    προϊόντος.
  • Υψηλό σε φυτικές ίνες ≥ 6 g/100 g προϊόντος και πηγή φυτικών ινών ≥ 3 g/100g
    προϊόντος.

Συστατικά

Στη συνέχεια έμφαση πρέπει να δίνεται στα αναγραφόμενα συστατικά του προϊόντος.

Αυτά παρουσιάζονται με φθίνουσα σειρά περιεκτικότητας κάτι που βοηθάει τον
καταναλωτή να αξιολογήσει την <<αξιοπιστία>> ενός προϊόντος και το κατά πόσο
αποτελεί μια υγιεινή διατροφικά επιλογή.

 

Αν για παράδειγμα πάνω στο προϊόν
αναγράφεται η ένδειξη <<ψωμί ολικής αλέσεως>> αρκεί να παρατηρήσει τα συστατικά
του για να διαπιστώσει αν ο ισχυρισμός αυτός ανταποκρίνεται και στην πραγματικότητα.

 

Το αλεύρι ολικής αλέσεως θα πρέπει σε αυτή την περίπτωση για να
είναι αληθής ο προηγούμενος ισχυρισμός να παρουσιάζεται ως πρώτο συστατικό και
μάλιστα σε υψηλή περιεκτικότητα.
Παράλληλα, παρατηρώντας τα συστατικά του προϊόντος ο καταναλωτής χρειάζεται να
ελέγξει την ύπαρξη πρόσθετων σακχάρων, καθώς σε αντίθεση με τα φυσικά σάκχαρα
για τα ελεύθερα-πρόσθετα σάκχαρα υπάρχει όριο πρόσληψης 5-10% της συνολικής
ημερήσιας ενεργειακής κατανάλωσης.
 

Λέξεις όπως:

ζάχαρη,

σιρόπι γλυκόζης, σιρόπι καρύδας,

μελάσα,

ιμβερτοσάκχαρο και

εκχύλισμα βύννης κριθαριού

αποτελούν πρόσθετα σάκχαρα.

 

Ωστόσο πέρα από την παρουσία τους χρειάζεται να ελέγξει και
σε ποια σειρά αναγράφονται,
καθώς όπως προαναφέρθηκε αν εμφανίζεται κάποιο από αυτά στις πρώτες θέσεις,
αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει και σε υψηλότερη περιεκτικότητα.

Προσοχή στο φοινικέλαιο

Ένα επιπλέον συστατικό που θα ήταν καλό να προσέξει είναι το φοινικέλαιο.
Το φοινικέλαιο είναι ένα φυτικό έλαιο που είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά και για
αυτόν το λόγο χρειάζεται να αποφεύγεται.

Προσοχή στο επεξεργασμένο κρέας

Τέλος, ένα ακόμα συστατικό που είναι επιβλαβές είναι τα νιτρικά και τα νιτρώδη πρόσθετα.
Αυτά θα τα συναντήσει στο επεξεργασμένο κρέας με τη μορφή συντηρητικών και
ιδανικά καλό θα ήταν να αποφεύγονται εντελώς από τη διατροφή,
καθώς με τα τελευταία ερευνητικά δεδομένα η υψηλή κατανάλωσή τους σχετίζεται με
υψηλή συχνότητα εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων και διάφορων τύπων
καρκίνου, όπως ο καρκίνος του παχέος εντέρου.
Picture of Ειρήνη Ζουρίδη

Ειρήνη Ζουρίδη

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος στο Gymnasium

Απόφοιτη τμήματος Διατροφής & Διαιτολογίας ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ

Εξειδίκευση στην Παιδιατρική Διατροφή , MSc in University of Plymouth

IG : @healthygoals__byeirini

Τα δημοφιλέστερα άρθρα της ομάδας μας:

Χαλάρωση χωρίς Ενοχές: Διατηρήστε τη Φόρμα στις Διακοπές! +bonus video

Διακοπές δεν σημαίνει διακοπή από τη θετική ενέργεια και την υγεία! Στο σημερινό βίντεο, σας παρουσιάζω ασκήσεις με το βάρος του σώματός σας που μπορείτε να κάνετε οπουδήποτε, ακόμη και στις διακοπές σας.

Διαβάστε περισσότερα
Μυστικά για Καλύτερη Φόρμα Αποκαλύπτονται: Πώς το Ανανεωμένο GYMNASIUM Μεταμορφώνει τις Προπονήσεις, τη Διατροφή και την Υγεία σας.

Ανακαλύψτε πώς ο ολοκληρωμένος οδηγός άσκησης και διατροφής του GYMNASIUM μπορεί να σας βοηθήσει να κατακτήσετε τους στόχους γυμναστικής και υγείας σας! Με προσαρμοσμένα προγράμματα, εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας, και την υποστήριξη του FUEL BAR, ο δρόμος προς την υγεία και την ευεξία είναι εδώ!

Διαβάστε περισσότερα
Logo_footer   
     © 1996-2023 Gymnasium | Developed by Dimitris

Follow us: